söndag, mars 16, 2008

Ugnsrostade cocktailtomater

Det här är ett perfekt tillbehör till det mesta, eller som bas till diverse olika smårätter och plockmat. Receptet är delvis inspirerat av Lottas bakade tomater från en av mina favoritmatbloggar, Om jag var din hemmafru.

Sätt ugnen på 100 grader. Halvera cocktailtomaterna, lägg dem på en plåt eller teflonform med snittsidan upp. Pensla tomaternas snittytor med olivolja, antingen naturell eller kryddad på något sätt. Jag brukar använda pressad vitlök, nymalen svartpeppar, salt och örtkryddor. Tiden i ugnen beror lite på hur välrostade man vill ha tomaterna, och hur stora de är. Börja med att titta till dem efter en timme, och anpassa sedan tiden i ugnen efter hur tomaterna ser ut.

Som premie vid en tidningsprenumeration nyligen fick jag ett startkit med kryddkvarn och tre sorters kryddblandningar från Grand Cru/Rosendahl. Blandningen från detta startkit av havssalt med rosmarin, timjan, salvia och basilika är alldeles utmärkt till tomaterna. Och kryddkvarnen är till min förvåning mycket bra, både snygg att se på och funktionell.

Tomaterna kan ätas kalla eller varma, några förslag:
  • som förrätt med hyvlad parmesan, ruccola och lite olivolja
  • på en brödbit med svarta oliver, en skvätt olivolja och lite nymalen svartpeppar
  • på en rostad bagel med naturell cream cheese och rödlök
  • till risotto - jag älskar just nu risotton med svamp från Organico som jag brukar köpa på Goodstore, den är hur enkel som helst att tillaga

Inga kommentarer: