lördag, mars 15, 2008

Monicas vilda sås

Den här såsen passar väldigt bra till viltkött. Jag brukar servera den till medaljonger av rådjursytterfilé.

1-2 msk smör
2 msk finhackad rödlök
14-16 krossade enbär
14-16 finkrossade vitpepparkorn (jag använder i och för sig oftast svartpeppar...)
1,5 dl halvsöt madeira
2 grönsaksbuljongtärningar
2-3 dl crème fraiche, valfri fetthalt (det funkar med grädde av något slag också)
1 msk soja

Fräs lök, enbär och peppar i smör utan att det får färg. Tillsätt madeira och buljongtärningar, reducera till hälften. Tillsätt crème fraiche, koka 5-10 minuter. Smaka av med soja och madeira.

Man kan roa sig med att sila bort lökhacket från madeirahopkoket innan man har i crème fraichen om man så önskar. Eftersom jag är lat och saknar finmaskig sil så brukar jag strunta i det.

1 kommentar:

Akela sa...

Underbart, fantastiskt, ljuvligt! Jag känner väl denna lammgryta. Har träffat den flera gånger. Den här bloggen kommer att bli min räddningsplanka i köket. Näst efter makens oslagbara smaklökar förstås. Han brukar alltid fixa till kryddningen när jag ställt till det.