fredag, mars 21, 2008

Snabb svamprisotto


De gånger jag har försökt göra risotto "på riktigt" dvs med ris och buljong och kryddor och en massa tålamod, så har jag misslyckats. Därför är jag så glad över att jag snubblade över den här underbara färdiga mixen för risotto med stensopp från Organico. Jag har än så länge bara hittat den i en enda affär, Goodstore på Skånegatan.

En påse räcker till 2-3 portioner, beroende på hur hungrig man är. Man tillsätter bara vatten och låter sjuda på svag värme i sisådär 15 minuter, rör om någon gång då och då och tillsätter ytterligare en skvätt vatten om det ser ut att behövas. Jag brukar ha i en slatt vitt vin om sådant finns tillgängligt, och blanda i en rejäl dos riven parmesan som får smälta ner i risotton innan serveringen.

Dagens tillbehör är ugnsrostade cocktailtomater samt vitlöksstekta champinjoner, zucchini och haricots verts. Jag använder resterna av vitlöks- och örtoljan från tillagningen av tomaterna för att steka övriga grönsaker i.

Jag har kategoriserat detta som snabbmat, men det stämmer inte riktigt om man gör de ugnsrostade tomaterna samma dag vilket är fallet just idag. Jag äter några idag och ska ha resten som tillbehör till lammet i morgon. Om man däremot råkar ha tomaterna redan färdiga i kylen så går det ju fort.

Inga kommentarer: