lördag, mars 15, 2008

Heddas granola

Vardagsfrukost är inte riktigt min grej. Det är helt enkelt mysigare att ligga kvar i sängen en liiiiiiten stund extra i stället för att förgäves stå och stirra in i kylskåpet efter något ätbart. Det brukar bli att jag köper en macka på vägen till jobbet och äter den vid morgonfikat.

Nu har jag fått nytt jobb och därigenom längre till jobbet, och jag är inte riktigt säker på att jag kommer att överleva resan utan att äta innan jag går hemifrån. Framför allt är jag inte säker på att mina medarbetare kommer att överleva mitt morgonhumör om mitt blodsocker är på nivån strax nedanför fotknölarna. Jag har därför dammat av ett gammalt recept på det enda i frukostväg som jag kan stoppa i mig utan att tänka. Receptet kommer från Hedda (hon med den underbara lammgrytan).

6 dl havregryn
4 dl andra gryn t.ex. rågflingor
2 dl havrekli
1 dl vetegroddar
2 dl solrosfrön eller nötter
1 dl muscovadosocker
1/3 tsk salt
2/3 msk vanilj
1 1/3 dl rapsolja
1 dl vatten

Blanda ihop allt det "torra". Häll i oljan, rör om. Häll i vattnet, rör om tills allt är fuktigt. Lägg allt i en långpanna och rosta i 150° ca 1-2 timmar tills det är torrt. Rör om då och då, rostningstiden kan variera kraftigt så känn efter med jämna mellanrum hur långt processen har kommit. Granolan skall vara torr, men inte bränd. Låt kallna, och förvara sedan i en lufttät burk i skafferiet.

I stället för blandningen av havregryn och rågflingor har jag de senaste gångerna använt mig av ett paket med ekologisk müslibas av märket Fields som är en blandning av havre, veteflingor, rågflingor och kornflingor. Jag hittade denna blandning på Goodstore på Skånegatan.

Jag äter detta med ekologisk a-fil, och till serveringen slänger jag dessutom på lite torkade gojibär och havtorn. Torkade gojibär finns i Renée Voltaires sortiment. Jag har sett att dessa bär även finns betydligt billigare i de flesta hälsokostaffärer, men jag har inte hunnit testa och jämföra eventuella smakskillnader med de billigare alternativen ännu. JämtTinas torkade havtornsbär har jag bara hittat hos Cajsa Warg, men de är helt underbara och väl värda en liten utflykt för att bunkra upp ett lager då och då. Torkade små blåbär har jag hittat vid något tillfälle, men tyvärr har jag inte kunnat hitta tillbaka till det ställe där jag köpte dem (tips emottages tacksamt!). Russin är säkert ett alternativ, om man nu inte som jag råkar avsky dessa äckliga små saker. Eller blanda i något annat som ni råkar gilla.

1 kommentar:

Alison sa...

Åh, allt ser jättegott ut. Ska göra ett försök att laga flera av recepten. Just granola har jag varit sugen på att göra själv, som alternativ till mina älskade All Bran-flingor. Säkert jättegott till en fet turkisk yoghurt med lite ringlad honung. Mmm.