lördag, mars 15, 2008

Ragu alla Bolognese

Jag tycker om långkok, och hävdar att den där typen av köttfärssås som skall "koka ihop 10 minuter" är en styggelse. Jag förstår att det ibland är nödvändigt för att livnära hysteriska familjemedlemmar, men eftersom jag har lyxen av att ha ett ensamhushåll så kan jag laga min mat precis som jag vill. Det har hänt att jag satt igång att göra bolognese en kväll och varit tvungen att äta någonting annat till middag den dagen för att min bolognese helt enkelt inte blev klar i tid... Nåja, hämtpizza är också gott. Inga kompromisser när det gäller min matlagning. Så det så.

Den här såsen blir lite olika varje gång, beroende på mitt humör. Jag slänger i lite olika kryddor och andra ingredienser, bland mycket annat har både finhackade champinjoner och chilipeppar gjort gästspel. Grundreceptet är dock som följer.

1 gul lök, finhackad
1 morot, finhackad
1 stjälk blekselleri, finhackad
4 msk olivolja
1 msk smör
50 g finklippt bacon
500 g oxfärs
150 g finhackad kycklinglever (kan uteslutas)
1 glas vin (rött eller vitt)
2 burkar krossade tomater
2 msk tomatpuré
kött- eller grönsaksbuljong (tärning eller pulver)
svartpeppar, salt

Fräs de hackade grönsakerna i olivolja, smör och lite salt. Tillsätt köttfärs, bacon och kycklinglever. Låt köttfärsen steka ordentligt. Tillsätt ett glas vin och när detta har ångat av tillsätt tomaterna och tomatpurén samt buljongtärning/buljongpulver/fond.

Låt ragun puttra under lock på låg värme i minst två timmar, gärna längre. Rör om då och då och kolla att den inte kokar torrt, tillsätt i så fall lite buljong. Smaka av med salt och peppar.

Serveras förstås med pasta. Jag gillar Saltå Kvarns fullkornspasta.

Inga kommentarer: