söndag, mars 16, 2008

Cream Cheese med vit tryffel

För ett tag sedan blev jag bjuden på en underbar färskost av något slag smaksatt med tryffel på Eriks Vinbar. Jag har funderat på hur jag skulle kunna åstadkomma något liknande här hemma. Häromdagen inhandlades en liten flaska olivolja med vit tryffel på Oil & Vinegar, och igår gjorde jag ett försök som blev klart godkänt. Naturligtvis skulle det säkert varit ännu bättre med lite finfördelad tryffel i osten, men man kan inte få allt.

100 g naturell cream cheese (jag använde den laktosfria från Valio)
10 ml olivolja med vit tryffel
flingsalt
nymalen svartpeppar

Blanda ihop alla ingredienserna, gärna med elvisp för att få till den där extra fluffigheten. Sätt in i kylen några timmar så att smakerna får utvecklas. Servera med bröd och vin.

Eller servera till brunch på en bagel tillsammans med gojibärsinfuserad Riesling-gelé och bladguld. Men då ska du nog kosta på dig att ha riktig tryffel i osten, inte bara tryffelolja.

Inga kommentarer: